KE 4/2013, s. 52: Viime vuonna 150 uutta Pirkka-tuotetta

Vuosi 2012 oli Pirkkojen ennätysvuosi, sillä valikoimiin saatiin peräti 150 uutta tuotetta.

Keskon Pirkka-tuotteita on tehty vuodesta 1986 lähtien, jolloin lähdettiin liikkeelle noin 50 tuotteella. Valikoima on laajentunut reippaasti 2000-luvulla.

? Vuonna 2005 valikoimissa oli noin 1500 Pirkka-tuotetta, nyt noin 2 200. Vuodessa on tullut myyntiin keskimäärin sata uutta tuotetta, viime vuonna peräti 150. Vuonna 2012 uutena aluevaltauksena olivat paistopisteleivät, joita tuli kerralla vajaa 30. Iso uusi tuoteryhmä olivat myös laktoosittomat maitotuotteet, Pirkka-päällikkö, Ruokakeskon omien tuotemerkkien markkinointipäällikkö Ulla Heikkilä kertoo.

Elintarvikkeissa Pirkka-tuotteet kattavat tällä hetkellä laajasti eri tuoteryhmät, joten sarjaa on laajennettu nyt enemmän käyttötavarapuolelle, esimerkiksi grillaustuotteisiin.

? Lastenruokiin kyllä haluaisin löytää Pirkka-ratkaisun, Ulla Heikkilä toivoo.
Hänen tiimissään työskentelee viisi muuta asiantuntijaa, joiden päätehtävänä on Pirkka-tuotteiden pakkausprojektien läpivienti. Uusien tuotteiden lisäksi tiimiä työllistää tällä hetkellä uuden kuluttajainformaatioasetuksen mukaisten pakkausmerkintöjen muutostyö. Urakka on iso, sillä noin 80 prosenttia Pirkka-tuotteista on elintarvikkeita. Tämä työ on jo puolivälissä.

Keskon valikoimiin kuuluu myös noin 250 Euro Shopper -tuotetta, joita on myynnissä 16 Euroopan maassa. Niistä valtaosa on elintarvikkeita. Lisäksi Keskolla on vajaa 600 ammattikeittiöille suunnattua Menu-tuotetta.

Viidennes myynnistä

Omien merkkien osuus on nyt noin viidennes Ruokakeskon myynnistä. Monet omat tuotteet ovat hyvin arkipäiväisiä. Pirkkojen suosikkituotteiden listalla ovat vuodesta toiseen tutut kestosuosikit, kuten banaanit, kahvi, maito, juusto ja rypäleet.

? Olemme tyytyväisiä myynnin kehitykseen ja tasoon, Ulla Heikkilä tiivistää omien merkkien tilanteen.

Ideoita uusiksi omiksi tuotemerkeiksi tulee markkinoilta, tavarantoimittajilta ja kuluttajilta.

? Ideoita ja kyselyjä tulee muun muassa Ruokakeskon kuluttajapalvelun kautta. Istumme niiden kanssa alas. Tapaamme jokaisen ostotiimin säännöllisesti ja tarkistamme eri tuoteryhmien tilanteen. Pirka.fi:ssä on ideanurkka, jossa voi esittää ideoita ja toiveita kaikesta Pirkka-tuotteisiin liittyvästä, Ulla Heikkilä kertoo.

Esimerkiksi kun toive miedommasta maitorahkasta tuli ideanurkan kautta helmikuussa 2012, tuote oli markkinoilla jo syyskuussa. Pirkka-sarjaa on kehitetty myös tuoteryhmissä, joista jo etukäteen on tiedossa, että ne eivät ole välttämättä myynnillisesti isoja, mutta tärkeitä esimerkiksi erikoisruokavaliota noudattaville.

? Paistopisteleivissämme on tuore, gluteeniton leipä, jonka keliaakikot ovat löytäneet hyvin ja antaneet hyvää palautetta. Siitä saimme myös kunniamaininnan Keliakialiiton Vuoden 2013 gluteeniton tuote -kilpailussa, Heikkilä kertoo ja lisää.

? Olemme hyvin tietoisia trendeistä, mutta Pirkan saanti markkinoille ei ole niin nopeaa kuin brändituotteen. Hankintaprosessiin kuluu keskimäärin 3?4 kuukautta, kun koko projekti on pakkaussuunnitteluineen ja testauksineen vedetty läpi.

Vastuullisia hankintoja

Ulla Heikkilän tiimin hyvänä yhteistyökumppanina talon sisällä on Ruokakeskon tuotetutkimuspäällikkö Matti Kalervon vetämä tuotetutkimusyksikkö, jossa työskentelee viisi elintarvikepuolen tuotelaatupäällikköä.

Hankinnoissa Kesko noudattaa ostotoiminnan eettisiä periaatteita. Toimittajilla pitää olla sertifioinnit kunnossa, ja tuotetutkimuksen asiantuntijat käyvät tarvittaessa auditoimassa toimittajia.

? Jos kaikki on kunnossa, hyväksyn projektin käynnistettäväksi, ja tuotetutkimus varmistaa vielä spesifikaatiot, Ulla Heikkilä sanoo.

Keskolla toivotaan, että tavarantoimittajat käyttävät niitä pakkaustekniikoita, joita heillä on jo käytössään.

? Ei ole tullut isoja ongelmia vastaan, vaan tavarantoimittajilta on löytynyt sopivia vaihtoehtoja. Meillä on suomalaisia tavarantoimittajia reilut 150. Haemme sopimusvalmistajia ensisijaisesti kotimaasta, jos laatu- ja hintataso on sopiva, Heikkilä tarkentaa.

Suomessa valmistettujen Pirkka-tuotteiden pakkauksiin on merkitty myös valmistaja, ulkomailla valmistettuihin alkuperämaa.

Ei isoja, uusia aluevaltauksia

Ulla Heikkilän mukaan kaupan hyllyyn ei ole tulossa paljon uusia Pirkka-tuoteryhmiä, vaan uusia tuotteita. Tuoteryhmät laajenevat nyt käyttötavarapuolella, joista osa liittyy ruuanvalmistukseen.

? Elintarvikkeissa ei tule uusia, laajoja aluevaltauksia, mutta uskon omien tuotemerkkien tulevaisuuteen Suomessa. Niiden osuus on todella vähäinen Keski-Eurooppaan verrattuna, Heikkilä tähdentää.

Keskolla on myynnissä Pirkka-tuotteita myös premiumina muutama sata tuotetta, mutta niitä ei markkinoida erikseen premiumina. Nämä tuotteet erottaa musta-harmaista pakkauksista, ja ne asemoidaan hyllyssä hieman eri tavalla kuin peruspirkat. Monet premiumit ovat nautiskelutuotteita, kuten oliiveja, mozarellaa ja suklaata.

Pirjo Huhtakangas

********************************************************
Ainesosien alkuperämaat esiin

Ruokakeskon kuluttajapalveluun tuli vuonna 2012 yhteensä 22 267 yhteydenottoa. Edellisvuodesta kuluttajien kyselyt kasvoivat 10 prosenttia. Yli puolet kyselyistä tuli sähköisten kanavien kautta, valtaosa pirkka.fin palautelomakkeen kautta.

Tuotepalautteiden lisäksi asiakkaat kysyvät muun muassa tuotteiden alkuperästä, ainesosista, niiden soveltuvuudesta eri käyttäjille sekä käyttö- ja valmistusohjeita.
Kuluttajapalvelu toimii yhteistyössä Pirkka-koekeittiön ja tuotetutkimuslaboratorion kanssa.

Kalassa, hedelmissä ja vihanneksissa sekä naudanlihassa on oltava alkuperämerkinnät lakisääteisesti. Lakisääteisten pakkausmerkintöjen lisäksi Pirkka-tuotteiden ainesosaluetteloihin on merkitty lihan alkuperämaa, jos liha on yhtenä pääraaka-aineena.

Kotimaisissa Pirkka-tuotteissa käytetään Hyvää Suomesta Joutsenlippu -merkkiä aina, kun merkiltä vaadittavat kriteerit täyttyvät. Tällä hetkellä merkki on yli 280 tuotteessa.

Kuluttajainformaatioasetus tuo tarkennuksia alkuperämerkintöihin. Asetuksen käyttöönotossa on käynnissä siirtymäaika, joka päättyy 13.12.2014.