KE 4/2013, s. 44: Perheyritys kasvaa vauhdilla

Vuonna 2001 perustetun Kaslink Foods Oy:n kasvuvauhti on ollut kova jo useita vuosia peräkkäin. Liikevaihto nousi vuoden 2011 reilusta 21 miljoonasta eurosta yli 37 miljoonaan euroon vuonna 2012: lähes 75 prosenttia.

Liikevaihdon kasvuvauhti on ollut hurjaa, sillä ensimmäisen toimintavuoden liikevaihto oli vain puoli miljoonaa euroa. Viime vuonna kasvua syntyi kaikissa tuoteryhmissä. Elintarvikealan sopimusvalmistajan valikoimiin kuuluvat maito- ja kermatuotteet, kastikepohjat sekä pää- ja jälkiruokakastikkeet: noin 120 tuotetta eri pakkauskoot huomioiden.

? Kaslink Foods Oy on perheyritys, erikoistuotemeijeri ja kaupan sopimusvalmistaja. Haluamme keskittyä valmistukseen, ja jätämme markkinoinnin asiakkaillemme, johtaja Tuomas Kukkonen kiteyttää yrityksen strategian.
Kasvu on tullut uusien tuoteryhmien myötä.

? Koko ajan olemme nostaneet rimaa. Nyt teemme myös laktoosittomia maito- ja kermatuotteita sekä vaativia kastikepohjia, hän tarkentaa.

Määrätietoinen työ on myös huomattu. Kymen Yrittäjät valitsi Kaslink Foodsin vuoden maakunnalliseksi yritykseksi Kymenlaaksossa vuonna 2011. Palkinto tuli erityisesti yrityksen voimakkaasta kehityksestä ja kasvusta sekä vahvan osaamisen hyödyntämisestä erikoistumisalalla.

? Olemme löytäneet pitkälle jalostetuista, nestemäisistä meijerituotteista markkinaraon. Kerrannaisvaikutuksena kaupan omat merkit ovat kasvaneet samanaikaisesti, Tuomas Kukkonen toteaa.

Työtä ja isoja investointeja

Työtä yrityksessä tehdään nyt noin 80 henkilön voimin tiiviissä yhteistyössä keskenään ja asiakkaiden kanssa, mutta kullakin on myös omat vastuualueensa. Tuomas Kukkonen vastaa ensisijaisesti yrityksen taloudesta ja tuotannosta.

? Vastaan yrityksen tuottavuudesta. Se on hyvällä tasolla, hän kiteyttää tilanteen.
Hänen veljensä, johtaja Matti Kukkosen vastuulla ovat erityisesti projektit.

? Muun muassa viestintä- ja IT-puolella olen vahvasti mukana, hän kertoo.
Markkinointipäällikkö Janne Hirvonen on työskennellyt Kaslinkilla kymmenisen vuotta, ja hän kuuluu myös perheyrityksen johtoryhmään.

? Teemme täsmämarkkinointia isoille ketjuille, hän tarkentaa päätehtävänsä.
Kova kasvu on edellyttänyt myös investointeja. Vuosina 2008?2012 yritys on investoinut tehtaaseen noin 14,6 miljoonaa euroa. ESL-tuotteiden (Extended Shelf Life) valmistamiseen tarkoitettu varasto- ja lähettämörakennus vihittiin maaliskuussa 2011. Tänä vuonna maidon vastaanottotilojen investointi nielee noin 4,5 miljoonaa euroa, ja ensi vuonna investoidaan myös merkittävästi.

Kolmanneksi suurin maidonjalostaja

Kukkosen perhe on kotoisin Sotkamosta, mutta sopivat tilat tuotantolaitokselle löytyivät Korialta Kouvolan kupeesta. Järvi-Suomen Portin vanha tehdas on investointien ansiosta kasvanut tiloiltaan moninkertaiseksi.

Kaslink Foods Oy:n toimitusjohtaja Raino Kukkonen työskenteli Kainuun meijerissä 22 vuotta, viimeksi jauhetehtaan johtajana. Perheyrityksen oman tehtaan johdossa hän on ollut alusta lähtien.

? Osasysäys tehtaan perustamiseen oli Kainuun meijerin lakkauttaminen. Kun perustimme Kaslink Foodsin vuonna 2001, se oli ensimmäinen uusi meijeri Suomeen yli 40 vuoteen, Tuomas Kukkonen kertoo.

Tällä hetkellä UHT-valmistusta (Ultra High Temperature) on Suomessa vain muutamassa meijerissä, joista Kaslink Foods on ainoa perheyritys. Liikevaihdosta suurin osa tulee maitopohjaisista tuotteista.

? Olemme Suomen suurin yksityinen meijeri, mutta kastikepohjissa ja erikoistuotteissa on vientipotentiaalia. Unileverin kanssa olemme tehneet yhteistyötä pari vuotta. Viennin osuus on jo merkittävä, miljoonaluokkaa, ja kasvupotentiaalia on, kertovat Tuomas ja Matti Kukkonen ja Janne Hirvonen.

Vuoden 2011 loppuun saakka suurkeittiömyynti oli vähittäiskauppamyyntiä suurempaa, mutta nyt vähittäiskauppapuoli on kirinyt kärkeen.

Ammattikeittiömyynti on edelleen merkittävää, mutta uusimmat tuotteet on valmistettu vähittäiskaupalle Ruotsiin.

Vientiä sopimusvalmistuksella

Koska Kaslinkin asiakaskunta kattaa vähittäiskaupan, ammattikeittiöt ja teollisuuden, vientimahdollisuuksiakin on monipuolisesti. Esimerkiksi Unileverille yritys tekee kastikepohjia laajaan levitykseen. Niitä viedään tällä hetkellä tusinaan maahan.

? Olemme Unileverin sopimusvalmistaja, ja kumppanin kautta on helpompi päästä vientiin. Teemme tuotekehitystä yhdessä heidän kanssaan. Unileverin hollantilaisen pääkokin kanssa on kehitetty reseptejä täällä Korialla, Tuomas Kukkonen kertoo.
Hän sanoo, että Kaslink Foods on Suomessa ainoa elintarvikealan merkittävä toimija, jolla ei ole ainuttakaan omaa tuotetta. Yrityksessä kyllä mietittiin vielä vuonna 2005, kokeillaanko omia tuotteita, mutta tänä päivänä Kukkoset ovat tyytyväisiä sopimusvalmistajia.

? Keskitymme jatkossakin sopimusvalmistukseen; se tarjoaa uusia mahdollisuuksia. Kumppanit markkinoivat, ja me pääsemme heidän avullaan myös vientiin, he kertovat.

Tuomas Kukkosen mukaan erikoismaitotuotteiden vienti onnistuu lähialueille itään ja länteen, mutta kastikepohjia ja niistä valmistettuja kastikkeita voi viedä vaikka Australiaan ja Kiinaan asti.

? Jatkossa panostamme jonkin verran enemmän vientiin, mutta nyt on pitänyt vastata kieltävästikin ulkomaisiin kyselyihin. Neuvotteluja on kyllä käynnissä, mutta tuloksista voidaan kertoa vasta vuoden päästä, hän vinkkaa.

Pirjo Huhtakangas

**********************************************************

Perheyritys

Sotkamolainen Kukkosen perhe perusti yrityksen vuonna 2001. Viime vuonna liikevaihto oli 37,3 miljoona euroa ja henkilökuntaa 70. Tehdas sijaitsee Kymijoen rannalla Kouvolan Korialla.

Yrityksen asiakkaita ovat koti- ja ulkomaiset brändiyritykset, kaupan keskusliikkeet ja ammattikeittiöt. Tuotteet kehitetään itse tai yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Tuotteet valmistetaan ja pakataan nykyaikaisessa tehtaassa ja prosessoidaan ESL (Extended Shelf Life)- tai UHT- (Ultra High Temperature) menetelmillä.

ESL-käsitellyllä maito- ja kermatuotteille saadaan kolminkertainen säilyvyys pastörointiin verrattuna. UHT-käsittelyllä saavutetaan jopa vuoden säilyvyysaika aseptisissa pakkauksissa ilman säilöntäaineita.

Kaikki yrityksen käyttämä maitoraaka-aine on kotimaista, ja monista sen valmistamista maito- ja kermatuotteista löytyy Joutsenlippu-merkki.
Useimmat tuotteet pakataan Tetra Pakin pakkauksiin. Koot vaihtelevat välillä 0,2?1 litraa. Lisäksi tuotteita pakataan Bag-in-Box -pakkauksiin, jotka soveltuvat suurkeittiöiden ja teollisuuden tarpeisiin.

Maitorasvapohjaisten kermojen lisäksi yritys valmistaa kasvirasvapohjaisia kermatuotteita.

Perinteinen Demi-glace-kastikepohja valmistetaan keittämällä paahdetut luut ja tuoreet vihannekset sekä yrtit. Liemen keittäminen kestää reseptistä riippuen jopa 20 tuntia ja tuotteen valmistaminen kokonaisuudessaan pari vuorokautta.
Kastikepohjat ovat lisä- tai säilöntäaineettomia. Ne säilyvät aseptisessa pakkauksessa avaamattomana 12 kuukautta huoneenlämmössä.

Kastikepohjasarjaan kuuluu naudan lisäksi riista-, lammas-, kana-, kala- ja äyriäiskastikepohja. Kastikepohjien lisäksi yritys valmistaa käyttövalmiita pää- ja jälkiruokakastikkeita.