KE 2/2013, s. 44: Kasvuhakuinen perheyritys

Oululainen Hätälä Oy on kalanjalostukseen keskittynyt, kasvuhakuinen perheyritys.

Täyden palvelun kalatalo Hätälä Oy toimittaa herkullisten aterioiden ainekset vähittäiskauppaketjuille ja keittiöalan ammattilaisille kaikkialle Suomeen. 75-vuotias yritys panostaa sekä tähän päivään että tulevaisuuteen.

? Hätälä on aito perheyritys, jossa vaalitaan perinteisiä arvoja. Asiakkaita palvellaan vähintään yhtä hyvin kuin silloin, kun kauppaa käytiin kasvokkain ja kala kerrallaan Oulun torilla. Yrityksen motto ”Kalasta puhtaasti parasta” on edelleen toiminnan johtotähti, toimitusjohtaja Riku Isohätälä vakuuttaa.

Hätälän liikevaihto on nyt 56 miljoonaa euroa (tilikausi 2012–2013). Pääasialliset markkinat ovat Suomessa, ja viennin osuus liikevaihdosta on noin neljä prosenttia. Vienti suuntautuu Skandinaviaan ja muualle Eurooppaan. Päätoimipaikka on Oulussa, mutta tuotantoa on myös Himangalla. Myyntikonttorit ovat Oulussa, Seinäjoella ja Hämeenlinnassa.

Jätti-investointi teknologiaan

Vuosina 2011?2012 Hätälä investoi yli neljä miljoonaa euroa koneisiin, laitteisiin ja tuotantotiloihin. Marraskuussa 2011 yritys otti käyttöön uusinta teknologiaa hyödyntävän, pitkälle automatisoidun lohen ja kirjolohen fileerauslinjaston. Hankinta kaksinkertaisti ruodottomien lohi- ja kirjolohifileiden valmistamisen kapasiteetin.

? Investointi vastasi vahvistuvaan muutokseen: kulutus siirtyy erityisesti pitkälle trimmattuihin ja ruodottomiin tuorefileisiin ja muihin kalajalosteisiin. Investoinnin suurin hyötyjä on asiakas, sillä isoin muutos on ollut laadun parantuminen.

Savustuslaitteiston kapasiteettia on kasvatettu erityisesti lämmin- ja kylmäsavustettujen tuotteiden valmistukseen, Riku Isohätälä kertoo.
Kasvuhakuisuudesta kertoo myös se, että työn alla oleva BRC-laatujärjestelmä valmistuu kesäkuussa. Hätälä päätyi tähän laatujärjestelmään, koska se on kansainvälinen ja tarkoitettu elintarviketeollisuuden käyttöön.

? Järjestelmää suosittelevat useat kaupparyhmittymät Suomessa, ja Euroopan unionin alueella BRC on yleinen vaatimus elintarviketeollisuudelle. BRC-standardi keskittyy tuoteturvallisuuden ja laadun kehittämiseen. Laatujärjestelmässä on hyvin tiukat kriteerit, joten se vastaa hyvin jo aiemmin asettamiamme laatutavoitteita, Isohätälä tarkentaa.

Lähikala etusijalla

Toimitusjohtaja Riku Isohätälä kertoo, että kalaraaka-ainetta on tarjolla ympäri vuoden. Lähikala on etusijalla, mutta noin 65 prosenttia raaka-aineesta on norjan lohta, ja koti- ja ulkomaista kirjolohta.

? Työllistämme likimain 200 lähialueen kalastajaa ja kalanviljelijää. Arvostamme lähiseudun ammattikalastajia tärkeinä yhteistyökumppaneina. Reilun kohtelun ja vastuullisen asenteen lisäksi pyrimme helpottamaan kalastajien työtä esimerkiksi kuljetusjärjestelyillä ja ostotoiminnan pitkäjänteisyydellä. Hankkimamme kala on mahdollisimman ympäristöystävällisesti pyydettyä ja tuotettua sekä lyhyiden kuljetusmatkojen kautta Ouluun tuotua, Isohätälä täsmentää.

Kuluttajat haluavat syödä maukkaita ja ympäristöystävällisesti valmistettuja kalatuotteita, ja pitkälle jalostettujen tuore- ja valmistuotteiden kysyntä kasvaa. Hätälä kehittääkin koko ajan uusia kalatuotteita kuluttajien tarpeiden ja kysynnän mukaan. Yritys tuo markkinoille kymmenkunta uutuustuotetta vuodessa.

? Tuotekehitystä tehdään myös yhteistyössä VTT:n kanssa. Myös pakkaussuunnitteluun panostetaan. Pakkauksista tehdään entistä ympäristöystävällisempiä, ja niillä voidaan vaikkapa helpottaa ruuanvalmistusta.

Esimerkkinä tästä ovat uunin kestävät rasiat, Riku Isohätälä kertoo.
Myös ”vanhat” tuotteet saattavat kokea uuden tulemisen. Vuosi sitten Hätälän suurkeittiöille ideoima ja valmistama pakastettu kypsä, viipaloitu lohimureke löysi nopeasti tiensä sekä koulujen, päiväkotien että lounaspaikkojen ruokalistoille.

Valmistus Oulussa

Riku Isohätälä pitää kalanjalostuksen näkymiä Oulussa hyvinä, mutta koko kalateollisuuden aseman Suomessa hän näkee heikompana.

? Kalateollisuus on Suomessa elintarviketeollisuuden huonoiten kannattava toimiala. Jos kuluttajat suosivat kotimaisia kaloja, kalanjalostajat voivat työllistää suomalaisia kalastajia, Isohätälä sanoo.

Hän muistuttaa, että kaikki Hätälän tuotteet valmistetaan Suomessa.

? Paras lopputulos syntyy yhdistämällä perinteiset kädentaidot, ennakkoluulottomuus ja uusin teknologia. Laajasta tuotevalikoimasta löytyvät tuoreet kalat ja kalafileet, jalostetut savu-, loimu- ja hiilloskalat, marinoidut ja suolatut tuotteet, sekä oman keittiön kalapihvit, -pyörykät, -murekkeet ja monet muut herkut.

Pirjo Huhtakangas